Til toppen

Salgs- og leveringsbetingelser - Bedrift

1.Priser
Priser oppgis ekskl. mva.
De til enhver tid gjeldende prisene kan finnes på vår nettbutikk. Prisene på nettbutikken er å forstås som kundens nettopriser etter eventuelt avtalte rabatter. Kontakt oss for tilgang til innlogging i nettbutikk. Vi tar forbehold mot eventuelle feil i datasystemet som kan vise feil priser.

Tilbud gjelder i 15 dager fra det er sendt. Ved levering fra lager er tilbudet betinget av at det er tilstrekkelig antall varer på lager. Prisene i tilbudet er basert på tilbudsdagens priser og valutakurser. Ved endring av priser fra leverandører, frakt-, forsikringskostnader, toll og andre avgifter, valutakurser og råvarepriser i perioden frem til levering, kan Etman regulere prisene forholdsmessig. Prisene er eksklusive eventuelle miljøgebyr eller statlige avgifter/depositum. Det er to faste årlige prisendringstidspunkt, men prisendringer ut over de nevnte tidspunkt kan forekomme grunnet endringer i våre kostpriser som følge av endringer i valutakurser, fraktkostnader og råvarepriser.


2.Miljøgebyr
0,4% for el-materiell


3.Betalingsbetingelser
Netto pr. 15 dager, dersom ikke annet er avtalt. Ved forsinket betaling påløper morarenter i samsvar med den til enhver tid gjeldende prosentsats etter lov om renter ved forsinket betaling. Leverandøren har salgspant i det leverte utstyr inntil full betaling er skjedd. Kunden skal betale de avtalte vederlag som angitt på faktura.


4.Levering 
Forsendelse skjer normalt via Etmans distribusjonssystemer DDP. For ordrer med verdi under Kr 5000,- ex mva vil frakt bli belastet kunde etterskuddsvis.

Ordre med verdi over Kr 5000,- eks mva leveres DDP til kundens faste lageradresse, ulosset iht. Incoterms 2020.   

EXW gjelder alltid (uansett verdi) for følgende forsendelser: 

Skaffevarer (Varer som ikke er i Etmans faste varesortiment)

•    Gods med høy fraktberegning dvs. spesialgods som volum- og lang gods ≥ 3m, kabeltromler og tyngre materiell, f.eks. rør, stålmaster, fundamenter, tremaster, stiger, store skap, sol paneler samt galvanisert materiell og lignende. 
•    Spesialtransport av kabelvogner og container til og fra anlegg. 
•    Hasteleveranser med budbil, ekspressfrakt, flyfrakt og lignende. 
•    Returfrakt og innhenting av tomtromler, med unntak av feilleveranser.

Ved nattleveranser og i andre spesielle tilfeller vil Etman levere varer uten kvittering av mottager. Etman regner i slike tilfeller varen for levert når den er satt på avtalt sted. Dette betyr at; 

•    Kjøper tar over ansvar og har risiko for at varene er tilstrekkelig sikret. 
•    Etman/transportør dekker ikke eventuelle mangler ved / skader påført leveranse etter avlevering. Kjøper og transportør avtaler seg imellom ved behov for nøkler.

Paller, kabeltromler og annen spesialemballasje kan videre belastes kjøper. 

Kjøper har ikke rett til å returnere slik spesialemballasje til Etman. 

Fraktsonetillegg – varmeovner, armaturer, lyskilder belastes etter følgende satser: 

Sats for lyskilder: 
Sone 1 Sør/Østlandet 1,5%
Sone 2 Vestlandet 2,0%
Sone 3 Trøndelag 2,5%
Sone 4 Nord-Norge 3,0%
Sone 5 Svalbard 4,0%

Sats for armaturer/varmeovner:
Sone 1 Sør/Østlandet 3,0%
Sone 2 Vestlandet 4,0%
Sone 3 Trøndelag 4,0%
Sone 4 Nord-Norge 6,0%
Sone 5 Svalbard 7,0%

Ved leveranser nord for Trøndelag vil det ved alle DDP-leveranser påløpe et fraktsonetillegg likt som for varmeovner.

Reklamasjon over transportskader eller manko i emballerte varer skal skje uten ugrunnet opphold og senest 5 arbeidsdager etter ankomst med spesifikasjon av avvikene. Skal dokumenteres med bilder og utfyllende tekst, samt kvitert fraktbrev.


5.Leveringstid 
Leveringstiden løper fra den dag Etman har utstedt en ordrebekreftelse med angitt leveringstidspunkt, forutsatt at ordren og alle spesifikasjoner og opplysninger som er nødvendige for effektuering av ordren er mottatt hos Etman. For lagerførte varer som er bestilt innen de frister som er angitt i transportørenes transportplan, vil leveringstidspunktet fremgå av transportplanen, med mindre annet er avtalt. Gods som blir definert som spesialgods, kan ha ekstra leveringstid. For skaffevarer som skaffes fra underleverandører avtales leveringstidspunkt nærmere. 

Hvis kjøper unnlater å ta imot leveransen til avtalt tid, skal kjøper likevel betale ved forfall. Unnlater kjøper å motta leveransen, kan Etman kreve kompensasjon for de ekstra kostnader, herunder frakt- og lagringskostnader, som kjøpers manglende mottak medfører for Etman.

Ansvar ved forsinkelser
Etman er bare ansvarlig for tap påført kjøperen som følge av Etmans forsinkelse, dersom dette er skriftlig avtalt på forhånd, og uansett begrenset oppad til 7,5 % av kjøpesummen for den forsinkede vare.


6. Retur av varer 
6.1) Retur tillates kun etter særskilt avtale med Etman på forhånd. 
6.2) Alle varer som returneres skal være i salgbar stand og i originalemballasjen. Med «salgbar stand» menes at varen er i samme stand som da kunden mottok den, uten noen form for forringelser. Etman avgjør i tvilstilfeller om returnert vare er i salgbar stand. 
6.3) Returgodset skal merkes med returordrenummer som opprettes av Etman. 
6.4) Retur skal være emballert for transport. Antall kolli, vekt og telefonnummer til kundens kontaktperson som er ansvarlig for returen skal oppgis til Etman.
6.5) Skaffevarer tas ikke i retur. 
6.6) Feil bestilt vare på netthandel/EDI anses som kundefeil og gir ikke grunnlag for retur utenom etter særskilt avtale med Etman på forhånd.
6.7) Ved retur av pre-monterte leveranser og/eller andre spesial leveranser, anser Etman dette som skaffevare og vil som hovedregel ikke være returnerbare. I særskilte tilfeller kan det gjøres avtale med Etman om retur. 
6.8. a) Vare i salgbar stand og originalemballasjen krediteres med netto fakturapris -20%. 
6.8. b) Salgbar vare i brutt forpakning krediteres med netto fakturapris - 50% 
6.8. c) Kappet kabel i salgbar lengde krediteres med netto fakturapris - 50% 
6.9) Kunden betaler returfrakten og bærer selv risikoen for varen frem til anvist lagersted. 
6.10) Retur av varer med verdi under kr 500 eks mva for lagerførte varer aksepteres ikke. 
6.11) Retur av varer med forsendelsesdato eldre enn 8 måneder aksepteres ikke.


7. Feillevering 
Ved feillevering fra Etman krediteres kunden i henhold til fakturert pris forutsatt at varen er i originalemballasjen og i salgbar stand.


8. Reklamasjon
De leverte varene skal undersøkes av kunden ved varens ankomst til den avtalte leveringsadresse mens transportøren er til stede. Dersom varen er synlig skadet, antall kolli mangler i forhold til lasteliste/fraktbrev eller det foreligger skader på forpaktning eller emballasje eller annen skade på varen, må dette anmerkes i kvitteringsdokumentet /fraktbrevet til transportør ved mottak av leveransen. 

Alle reklamasjoner skal foretas skriftlig til Etmans avdelingskontor.

Reklamasjon skal fremsettes umiddelbart og senest innen syv (7) dager etter mottak med referanse til Etmans ordre nr. Varen med emballasje skal oppbevares til undersøkelsen er avholdt. Etman er ikke ansvarlig for forhold som burde ha blitt avdekket som beskrevet over, men som ikke er skriftlig meddelt Etman innen tidsfristen som angitt over i dette punkt. 

For varer med feil eller mangler som ikke burde blitt oppdaget ved en forsvarlig undersøkelse ved mottak må det reklameres senest innen 14 dager etter at feilen eller mangelen burde vært oppdaget, men uansett innen den absolutte reklamasjonsfrist på 24 måneder regnet fra tidspunkt for levering, første gang.

I helt spesielle tilfeller kan Etman dekke kostnadene ved utskiftning eller utbedring av reklamert produkt. Dette skal skje i samarbeid med Etman og reklamasjonsansvarlig. Etman dekker da inntil kr: 600.- eks.mva. pr. time for arbeidstimer som kan dokumenteres direkte tilknyttet garantisaken. Dette skal dekke reise/transport/ekstramateriell og dokument avg. ol. Det gis som hovedregel ingen anledning til kompensasjon utover angitt timesats. 

Dersom kjøper skal kunne kreve erstatning for arbeidskostnader, skal dette være tydelig skriftlig avtalt i den konkrete saken, før utbedringsarbeider/reparasjon påbegynnes. 


9. Begrensinger i Etmans erstatningsansvar
Etman har ikke ansvar for kjøpers indirekte tap. Som indirekte tap regnes blant annet utskiftningskostnader, arbeidsutgifter, tap som følge av at produktet ikke kan benyttes som forutsatt, tap som følge av skade på annet enn produktet selv, skade som følge av varens videre anvendelse.

Tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning, tapt fortjeneste som følge av at kontrakt med tredjepart faller bort/ikke blir riktig oppfylt, og krav fra tredjepart. 

Etman er under ingen omstendigheter ansvarlig for noen skade materiellet måtte påføre næringsmidler bortsett fra dersom materiellet markedsføres helt konkret for dette bruk. 

Ved gjennomfakturering, og levering av skaffevarer, er Etmans erstatningsansvar begrenset til de samme betingelsene som Etman innrømmes fra den aktuelle leverandør/produsent. Ved avvik i pris, kvalitet- eller leveringstid avtalt direkte mellom kjøper og produsent/leverandør, må dette løses mellom de samme parter. 


10. Garanti
Garantien videreføres av Etman på identiske vilkår som den enkelte produsent gir for de(t) relevante produkt som har feil. Garantien dekker material- og produksjonsfeil, og er begrenset til omlevering eller reparasjon av varen, utover reklamasjonstiden dog begrenset til 5 år, om ikke annet er skriftlig avtalt med Etman ved fast avtaleverk eller i den spesifikke saken.  

Hva gjelder kjøpers tap, henvises til punkt 9 ovenfor. 

Etman forbeholder seg retten til å belaste kjøper for de kostnader Etman blir påført underveis i saken fra eventuelle tredjeparter, dersom det på noe tidspunkt blir klart at årsaken ikke skyldes feil på produktet eller annen feil som kan klandres Etman.

Garantiansvaret bortfaller dersom: 
- Det er gjort inngrep i varen uten Etman`s samtykke. 
- Varen er skadet som følge av ukyndig behandling iht. teknisk dokumentasjon. 
- Varen er skadet som følge av feilaktig montering iht. monteringsanvisning eller brudd på offentlige bestemmelser.