Til toppen

Salgs- og leveringsbetingelser - Forbruker

Vi gjør oppmerksom på at for enkelte tjenester og/eller produkter gjelder andre betingelser, se «Andre leverandører enn Etman».

Betingelser

Generelt
Salgsbetingelsene (som man godkjenner ved opprettelse av konto) gjelder for salg av varer og tjenester på etman.no til forbrukere.

Selger er: Etman (Etman Distribusjon AS).

Kjøper er: Den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt du, deg (og tilsvarende benyttes betegnelser som din eller ditt).

etman.no: Selve nettbutikken/plattformen som er knyttet til domenet www.etman.no.

Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Salgsbetingelsene og annen informasjon på www.etman.no er bare tilgjengelig på norsk.

For å kunne handle på www.etman.no må du ha fylt 18 år.


Bestillings- og avtaleprosess
Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert hos oss. Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk.  Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett. Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive- eller trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.

Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling dersom produktet eller et av produktene du har bestilt er utsolgt. Hvis varen er utsolgt vil vi kontakte deg, noen ganger med forslag til hva vi kan tilby i stedet. Du kan akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen.


Priser
Priser oppgis inkl. mva. 
All fakturering baseres på de til enhver tid gjeldende priser på ekspedisjonsdagen. 

Selger forbeholder seg retten til å endre priser, rabatter, konstruksjoner og mål uten varsel. Prisene er basert på underleverandørers tilbud og gjeldende tollsatser, avgifter, råvarepriser og valutakurser. Det tas forbehold om rett til justering i tilfelle endring av disse.

Vi tar også forbehold om at skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse i nettbutikken, markedsføring eller lignende kan føre til at komplett.no ensidig kan slette, avvise eller tilbakekalle ordre. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.


Levering og transport
Ved transportskade, må transportør kontaktes. Forsendelsen skjer for kundens regning og risiko.


Frakt ved kjøp under 1.500 kr.
Når ordresummen er 1499,- eller mindre benyttes følgende fraktmetoder (gjelder kun til private):
- MyPack fra PostNord
- Pallefrakt ved større forsendelser

Fri frakt ved kjøp over 1.500 kr.
Når ordresummen er mer enn 1499,- får du fri frakt.
Ved fri frakt forbeholder vi oss retten til å endre fraktmetode og/eller befrakter.


Feil eller manko
Feil eller manko ved forsendelser må meldes straks og senest 8 dager etter mottakelsen via kontaktskjema. www.etman.no/reklamasjon


Betaling
Våre produkter selges mot kontant betaling.

Vi aksepterer VISA, og MasterCard, samt betaling via betalingstjenestene TWO og Vipps.


Uavhentet pakke
Ved uavhentet pakke vil kjøper bli belastet reel frakt, samt ekspedisjonsgebyr på kr. 200,-

Avbestilling
Dersom du ønsker å avbestille en ordre må du kontakte oss straks du har mottatt ordrebekreftelse, på chat eller via e-post (nettbutikk@etman.no). Vi har som mål å ekspedere alle ordre påfølgende virkedag. Det er dessverre ikke mulig å avbestille en ordre når pakken er klargjort for forsendelse.


Salgspant
Vi forbeholder oss salgspant i solgte gjenstander for kjøpesummen inklusive eventuelle omkostninger inntil varen er betalt. Vi har rett til å ta gjenstandene tilbake hvis kunden misligholder sin betalingsplikt.


Leveringstid
Normalt 3-5 virkedager, enkelte avvik kan forekomme.


Retur for kreditering
Retur blir kun akseptert etter avtale. Retur uten originalemballasjen, eller hvor originalemballasjen er skadet eller forringet på noen måte, eller varen ikke fremstår som ny, forbeholder vi oss retten til å beregne kontrollomkostninger etter regning. Dette gjelder også uavhentede pakker. Bestillingsvarer og/eller kabel/varmefolie med kapp kan ikke returneres.

Kreditering og/eller tilbakebetaling skal finne sted innen 14 dager etter at retur er akseptert og returen mottatt, men likevel ikke før 2 dager etter at vi har mottatt returen fra deg, eller dokumentasjon fra deg for at du har sendt returen tilbake til oss.


Andre leverandører enn Etman
Enkelte tjenester og/eller produkter som er merket med «Leveres av» andre leverandører enn Etman. Ved gjennomføring av kjøp og bestillinger av disse vil egne betingelser gjelde, spesifisert på tjenesten og/eller produktet. Angrerett, reklamasjon, garantier og andre betingelser spesifisert under vil være gjeldene


Angrerett
Som forbruker (privatperson) gir Angrerettloven rett til å angre ditt kjøp uten ekstra kostnad for deg som Kunde. Varen skal sendes i retur innen 14 dager etter at melding om bruk av angreretten er gitt. Angreretten forutsetter at du så snart som mulig, senest innen 14 dager, etter mottak av leveransen gir oss beskjed om at du vil benytte angreretten, ved å benytte mottatt angrerettskjema. Angrerettskjema sendes deg på e-post sammen med bekreftelsen på mottatt ordre. Dersom du ikke mottar angrerettskjema utvides denne fristen til 12 måneder.

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende må produktet være returnert oss, i originalemballasjen, i samme mengde og stand som ved mottak. Alle produkter skal leveres tilbake til oss innen rimelig tid. Kjøper må selv bære kostnader for retur.

Produktene kan returneres til:
Etman Distribusjon AS
Jeksleveien 120
2016 Frogner

Returnering av produkter med original emballasje hvor produktet kun er sjekket og fremstår som nytt, tilbakebetales hele kjøpesummen, inklusiv fakturert frakt og eventuelle gebyrer.

Returnering av produkter uten originalemballasjen, eller hvor originalemballasjen er skadet eller forringet på noen måte, eller produktet ikke fremstår som nytt, forbeholder vi oss retten til å beregne kontrollomkostninger etter regning. Er produktet brukt (i angrerettsperioden) og dette har ført til en verdireduksjon på produktet, forbeholder vi oss retten til fradrag i kjøpesummen tilsvarende verdireduksjonen, før resten av kjøpesummen og frakten tilbakebetales.

Tilbakebetaling skal finne sted innen 14 dager etter at vi har mottatt angremeldingen, men likevel ikke før 2 dager etter at vi har mottatt returen fra deg, eller dokumentasjon fra deg for at du har sendt returen tilbake til oss.

Angreretten kan ikke benyttes på produkter med begrenset levetid og/eller kapasitet eller som forringes raskt, hvis original forpakning er brutt. Dette gjelder for eksempel batterier, lyskilder, enkelte brann- og røykvarslere, silikon, tetnings- og fugemasser, kabler og ledninger, inkludert varmekabler, matter og folie. Kabel og ledning inkludert varmekabler og folie etter kapp (salg i meter) omfattes ikke av angreretten og kan ikke returneres.

Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.

Dersom du ikke henter pakken du har bestilt, men forholder deg helt passiv, er ikke dette det samme som å benytte din angrerett. Du har da ikke oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister dermed retten til å si opp avtalen. Du vil da bli belastet ihht. Avsnittet for «Uavhentet pakke».

Utfylt angrerettskjema, med referanse til ordrenummer, kan sendes Etman Distribusjon AS via e-post: nettbutikk@etman.no


Reklamasjon – Forbrukerkjøpsloven av 01.07.2002 LOV-2002-06-21-34
Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok produktet. Dersom produktet eller deler av det ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok produktet (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen sendes oss skriftlig via kontaktskjema. www.etman.no/reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved produktet og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangels beføyelser:
• Holde kjøpesummen tilbake
• Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering
• Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetning at produktet er i samme stand og mengde, § 51)
• Kreve erstatning

Ved heving av kjøpet skal kreditering og/eller tilbakebetaling finne sted innen 14 dager etter at kjøpet er hevet.

Returnering av produkt ved reklamasjon avtales i dialog mellom kjøper og selger.


Garanti
Garanti er en fordel som gir kjøperen rettigheter i tillegg til de lovbestemte rettigheter i henhold til norsk lov, og ingen erstatning for den allmenne reklamasjonsretten. Alle våre produkter kan benyttes i Norge og tilfredsstiller alle krav til sikkerhet så lenge plassering, bruk og vedlikehold er i tråd med produsentens anvisninger.

For at garantier skal være gjeldene må produktet være installert i henhold til installasjonsveiledning og eventuelle forholdsregler og begrensninger. For elektrisk materiell beregnet på å kunne inngå i et fast elektrisk anlegg må installasjonen utføres av en registrert installasjonsvirksomhet. Garantitiden regnes fra forsendelsesdato og gjelder i den utstrekning selgeren er dekket av leverandørens garantibestemmelser. Fraktutlegg og andre omkostninger i forbindelse med garantireparasjoner og vanlig service dekkes av kunden.


Tvister og lovvalg
Tvister i anledning betingelsene og tilhørende bestemmelser, samt tvister som ellers angår handel på etman.no følger norsk rett og hører inn under de ordinære tvisteløsningsorganer og domstoler, med Oslo tingrett som verneting ved eventuell behandling for tingrett.